معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

«بومی‌سازی این است که سوار بر فرهنگ باشید» | آشنایی با مؤلفه‌های بومی در روایت، با حضور حامد عسکری+ فیلم

  • کد خبر: ۱۸۰۱۱۶
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
«بومی‌سازی این است که سوار بر فرهنگ باشید» | آشنایی با مؤلفه‌های بومی در روایت، با حضور حامد عسکری+ فیلم
کارگاه رویداد هم‌آفرینی فیلم‌نامه «روایت شهر» با موضوع مؤلفه‌های بومی در روایت با حضور حامد عسکری، نویسنده و شاعر مطرح کشور، امروز، ۲۹ مردادماه، در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این کارگاه، حامد عسکری، با اشاره به مؤلفه‌های بوم‌نویسی در روایت، اظهار کرد: روایت چه کاربردهایی دارد؟ آدم‌ها چه نیازی به روایت و قصه دارند؟ قصه چه کارکردی در زندگی ما دارد؟ آیا بشر به قصه نیاز دارد؟ قصه دارای شاخک‌های عقلانی و عاطفی است که جهان فرد را تغییر می‌دهد.

خالق کتاب «سرمه‌ای» افزود: قصه خوب و روایت درست کنش هنری عموم جامعه را در پی می‌آورد و فضای نخبگانی را درگیر می‌کند. در روایت، به یک‌سری المان‌ها نیاز است. اجرا و ارکان داستان باید با هم هم‌خوانی داشته باشند، همانند اینکه می‌گوییم گل کاشی باید به کاشی بیاید. قصه حضرت یوسف در قرآن جذابیت‌های عجیب‌وغریبی دارد؛ عفیف‌ترین، نجیب‌ترین و حیرت‌آورترین داستان‌ها در این قصه نهفته است.

عسکری، با طرح این سؤال که روایت و قصه درست به چه چیزی نیاز دارد، ادامه داد: شخصیت، طرح، درام، تعلیق، نقطه اوج، قهرمان و چهارچوب اجزایی هستند که قصه را می‌سازند. در تعریف شخصیت داستان، باید گفت که شخصیت داستان مسئولیتی بر دوش دارد و می‌آید مسئولیتش را انجام می‌دهد و می‌رود. در روایت نیز باید به شخصیت‌ها شکل داد. شخصیت وقتی شکل می‌گیرد که ابعاد وجودی را بشناسید. برای قوام، پرداخت و رسیدن به شخصیت باید از کلیشه‌ها فاصله گرفت. لازم به ذکر است که در بومی‌گرایی باید به روایت بزرگان بومی‌گرایی دقت کرد و توجه کرد که آن‌ها چه کاری انجام داده‌اند.

بومی‌سازی این است که سوار بر فرهنگ باشید | آشنایی با مؤلفه‌های بومی در روایت با حضور حامد عسکری

وی، با اشاره به اینکه پایتخت را در بومی‌نویسی موفق می‌دانند، بیان کرد: در بومی‌گرایی، داشتن لهجه و استفاده از آن مهم نیست، اما لحن مهم است. مهم‌ترین مؤلفه این است که از کلیشه‌سازی فاصله بگیریم. نمونه‌ای از روایتگری موفق که می‌توان به آن اشاره کرد «شاهنامه» فردوسی است که هزار سال است زنده است و نفس می‌کشد. شیره و جان کلمات به‌گونه‌ای است که متوجه نمی‌شویم در تمام اشعارش از یک وزن استفاده شده است. کتاب «شاهنامه» فردوسی نمونه موفق نظم است.

وی، با تأکید به خواندن کتاب «تاریخ بیهقی» که نمونه موفق نثر است، گفت: در این کتاب، ادبیات با تاریخ در هم آمیخته است.

این شاعر بنام، با بیان اینکه چرخ‌های مدرنیته برخی اعتقادات را از ما گرفته‌اند، ادامه داد: ما میراث‌دار بچه‌قصه‌ها و خنده‌روایت‌هایی هستیم که همانند نگین می‌نشینند و جهان ما را قشنگ می‌کنند.

بومی‌سازی این است که سوار بر فرهنگ باشید | آشنایی با مؤلفه‌های بومی در روایت با حضور حامد عسکری

عسکری داستان را گزارشی دانست که هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و اضافه کرد: گزاره‌ها داستان‌ها را می‌سازند؛ به‌عنوان‌مثال، در سیستان وزش بادهای ١٢٠روزه را داریم که آسمان سرخ می‌شود و وزش باد شدید رخ می‌دهد و صداهای عجیب‌وغریب در فضا می‌پیچد. یک خرد جمعی این اجزا را به قصه تبدیل می‌کند. سرزمین بدون قصه مرده است. جزئیات در قصه‌ها مهم هستند. جزئیات را باید در زندگی و کارهای روزمره جستجو کرد. متن روایت باید از فیلتر نگاه نویسنده رد شود.

وی تأکید کرد: نکاتی که منجر به تولید می‌شود شامل این است که اول به خودت نگرش مثبت داشته باشی و از کلمه «می‌توانم» استفاده کنی، از تجربه‌کردن و جابه‌جاکردن خاک‌ریزه‌ها نترسی، و تا حد مرگ تلاش کنی، تلاشی که جهان بر اساس آن به ما نمره و اسکار می‌دهد. به‌گونه‌ای زندگی کنید که همیشه سربلند باشید.

این نویسنده و شاعر در پایان یادآور شد: بومی‌سازی این است که شما سوار بر فرهنگ باشید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->